PORADY

Klimatyzacja w samochodzie. To musisz wiedzieć

Opublikowano

w dniu

Kiedyś luksusowe wyposażenie dziś standard w niemal każdym samochodzie – klimatyzacja to ratunek podczas jazdy w naprawdę gorącym klimacie, a najbliższe prognozy pogody zapowiadają nam powrót wysokich temperatur.


Klimatyzacja w samochodzie wady i zalety


Klimatyzacja przydaje się wiosną i latem, kiedy zapewnia optymalną temperaturę wewnątrz kabiny, jak również jesienią i zimą, kiedy szybko osusza wnętrze pojazdu czy będzie zapobiegać parowaniu szyb. Klimatyzację należy używać przez cały rok, minimum 15 minut w tygodniu. A dlaczego? Ponieważ działająca klimatyzacja smaruje olejem sprężarkę, który krąży wraz z czynnikiem chłodzącym. W przeciwnym razie grozi nam jej zatarcie.


Minusem klimatyzacji jest większy koszt eksploatacji auta. Trzeba pamiętać o regularnej wymianie filtra kabinowego – przynajmniej raz w roku oraz dezynfekcji pojazdu i serwisie. Osobiście polecam ozonowanie pojazdu, jako dezynfekcję. Nie tylko otrzymamy auto wolne od wszelkich wirusów czy grzybów, a przy okazji pozbędziemy się wszelkich nieprzyjemnych zapachów z środka.
Warto raz na 2 lata wybrać się do serwisu na sprawdzenie ilości czynnika chłodzącego, ilości oleju w sprężarce oraz sprawdzeniu szczelności układy klimatyzacji.

R134a i R1234yf – klimatyzacja w samochodzie


Oba czynniki mają bardzo podobne właściwości termodynamiczne. Pod względem efektywności chłodzenia nie wykazują większych różnic. Ich różnica polega na temperaturze samozapłonu. W przypadku czynnika R134a temperatura samozapłonu wynosi 770°C, przez co jest uznawany za niepalny. Natomiast czynnik R1234yf ma temperaturę samozapłonu 405°C – jest więc uważany za łatwopalny.


Od 2017 roku pojazdu wszystkie pojazdy muszą być wyposażone w nowy czynnik klimatyzacji R1234YF, zastępując tym samym poprzedni czynnik R134a. Choć w niektórych pojazdach z 2014 a nawet 2013 roku można spotkać już nowy czynnik R1234YF. Koszt serwisu czynnika np. w Kia Ceed „starego” R134a oscyluje w okolicach 250 złotych, natomiast w „nowego” R1234YF czynnika o koszt już około 700 złotych (wszystko zależy od ilości uzupełnionego czynnika).


Przygotowanie do podróży – klimatyzacja w samochodzie


Przed wyruszeniem w podróż w upalne dni warto chociaż na chwilę otworzyć wszystkie drzwi, aby przewietrzyć pojazd. Taki zabieg bardzo ułatwi naszej klimie sprawne wychłodzenie środka naszego pojazdu jak również odciąży pracę sprężarki i co ważne pozwoli zmniejszyć zapotrzebowanie na paliwo.

Przez pierwsze kilometry włączamy obieg wewnętrzny powietrza i ustawiamy auto(tutaj pojazd sam powinien dobrać odpowiednią cyrkulację powietrza) lub minimum bieg trzeci na panelu sterowania klimatyzacji. Tym sposobem pozwolimy możliwie szybko obniżyć temperaturę. Po jej ustabilizowaniu na pożądanym poziomie, ustawiamy zewnętrzny obieg powietrza (w trybie auto samochód sam po uzyskaniu odpowiedniej temperatury przełączy na obieg zewnętrzny). To zapobiegnie nadmiernemu przesuszeniu powietrza i uchroni błony śluzowe przed wyschnięciem.


Podróż i dojazd do miejsca docelowego – klimatyzacja w samochodzie


Pamiętajmy aby rozsądnie ustawić temperaturę powietrza wdmuchiwanego do kabiny. Lekarze zalecają, aby różnica nie była wyższa, niż 5-8 stopni Celsjusza od tej na zewnątrz auta. Najbardziej optymalna temperatura w aucie to 21 stopni.


Bardzo ważnym elementem prawidłowej eksploatacji dotyczy również ustawienie nawiewów. Mocny nadmuch na twarz i górne drogi oddechowe może szybko doprowadzić do przeziębienia, problemów z zatokami, a także wywołać alergię. Lekarze informują również o konsekwencjach w postaci bólu głowy, mięśni i kaszlu.

Szybka zmiana temperatury może też prowadzić do osłabienia odporności, a w skrajnym przypadku do szoku termicznego. W związku z tym, lepiej ukierunkować strugę powietrza na szybę i nogi, dając sobie więcej czasu na przystosowanie do przebywania w chłodniejszym miejscu.


Jeśli w waszych pojazdach macie manualnie sterowaną klimatyzacją, to starajcie się nie ustawiać minimalnej temperatury na skali przy pokrętłach. Zdecydowanie bardziej korzystne dla zdrowia będzie chłodne powietrza i nieco mocniejszy nawiew kierowany na szybę i nogi.


Podobnie, jak ważne jest wyrównywanie temperatury z otoczeniem przed uruchomieniem klimatyzacji, tak równie ważny element stanowi wyrównanie powietrza przed opuszczeniem pojazdu. Specjaliści zalecają, by zwiększanie temperatury rozpocząć około 15-20 minut przed końcem długiej podróży. To pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia szoku termicznego.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Popularne