Odwiedź nas na:

FORMUŁA 1

Kierowca czy samochód. Cała prawda o Formule 1

Opublikowano

w dniu

Mercedes F1 team

Alesi, Kubica, Perez, Hulkenberg – zastanawialiście się kiedyś, co poza jazdą dla stajni Saubera, łączy tych kierowców? Mimo pokazywania niesamowitej prędkości, nigdy nie byli stałymi gośćmi na najwyższym stopniu podium F1. Wiecie dlaczego?


Bardzo łatwo ocenić dokonania kierowcy poprzez jego statystki, ale kiedy chcemy naprawdę zanurzyć się w ten świat, musimy wziąć pod uwagę wiele innych czynników. Łatwo też ocenić, że kierowcy, których uważamy za najlepszych w historii, tacy jak Lewis Hamilton i Michael Schumacher, zasłużyli sobie na ten status tylko dlatego, że byli w najszybszych samochodach.

Co było pierwsze? Kura czy jajko?

Dyskusje na temat tego, który z elementów znajdujących się na torze jest ważniejszy mogą trwać w nieskończoność. Prawda jest taka, że efekt dla danego kierowcy jest tak dobry, jak dobre jest najsłabsze ogniwo w całym łańcuchu. Od jego własnych umiejętności, poprzez jakość samochodu po strategię i ekipę w garażu i fabryce.


Prawdą jest, że utalentowany kierowca pokroju Fernando Alonso może postawić słaby samochód tam, gdzie nie powinien być, a nawet stanąć do walki o mistrzostwo. Właśnie takie niespodziewane wyniki dały nam ekscytujące sezony 2010 i 2012, kiedy to Ferrari nie było w stanie dostarczyć maszyny będącej na odpowiednim poziomie.

Mercedes F1 burnout
Fot. Jake Archibald/Flickr.com/CC BY 2.0


Trzeba też powiedzieć, że dobry samochód jest w stanie zapewnić wyniki kierowcom, których nie uważamy za najlepszych, tak samo słaby samochód powstrzyma nawet najlepszych przed dominacją. Kierowcy wymienieni we wstępie mogliby mieć na koncie co najmniej jedno mistrzostwo świata, gdyby znaleźli się w samochodach regularnie walczących o pierwsze pozycje.

Przede wszystkim – ludzie

Jedną rzeczą, która jest pewna, bez której ciężko nawet ukończyć wyścig jest odpowiedni zespół. Od inżynierów w fabryce, poprzez ekipę w pit stopie, mechaników w garażu, ekspertów na pitwallu po fizjoterapeutów i psychologów. Jeżeli wszystko dookoła kierowcy nie działa jak dobrze naoliwiona maszyna, nie ma szans na wyniki.

ZOBACZ TAKŻE:  Zapowiedź GP Rosji. Podium z końca stawki?


Nawet w seriach wykorzystujących takie same samochody mamy dominujące zespoły. Spójrzcie na F2. Przez ostatnie lata (wliczając jeszcze GP2) wygrywali kierowcy z Permy, ART i Dams, a przecież wszyscy powinni mieć teoretycznie równe szanse, biorąc pod uwagę fakt, że każdy startował w identycznym bolidzie.

nico rosberg F1
Fot. Takakyuki Suzuki/Flickr.com/CC BY-SA 2.0


To właśnie doświadczenie, wiedza, umiejętności i profesjonalizm wszystkich zaangażowanych w weekend wyścigowy sprawia, że kierowca jest w stanie wygrać. Wyścigi są wiele bardziej skomplikowane niż tylko jazda w kółko, a kierowca nie jest w stanie dbać o to, w których momentach oszczędzać paliwo lub na którym zakręcie być łagodniejszym dla opon.

Najlepsi kierowcy F1


Czy najlepsi kierowcy trafiają do najlepszych ekip? Nie zawsze, ale za to zawsze najlepsi kierowcy tworzą najlepsze ekipy. Zwróćcie uwagę, że zawsze, kiedy mówi o erze dominacji jakiegoś kierowcy, mówimy o kombinacji – Sebastian Vettel z Red Bullem, Lewis Hamilton z Mercedesem, Michael Schumacher z Ferrari. Ci ludzie byli częścią potęgi, która się budowała i dlatego, że byli najlepszymi w swoim czasie, znaleźli się wśród najlepszych mechaników, strategów i inżynierów.


Właśnie nadchodzi GP Emilii-Romanii F1, czy jak niektórzy wolą, GP San Marino, i kiedy będziecie obserwować akcję na torze, której mam nadzieję nie zabraknie, poświęćcie chwilę na to, żeby docenić kunszt pracy wszystkich pochowanych w garażach i fabrykach, bo ich rola jest równie ważna, jeśli nie ważniejsza od roli kierowcy.

Kontynuuj czytanie
Reklama
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

FORMUŁA 1

Roztrzaskał bolid Nikiego Laudy. Duża strata dla Ferrari

Opublikowano

w dniu

przez

ferrari leclerc niki lauda 1974 crash

Charles Leclerc obecny kierowca Formuły 1 w zespole Ferrari miał okazję zasiąść za sterami bolidu F1 z 1974 roku, którym ścigał się trzykrotny mistrz świata Formuły Niki Lauda. Wszystko za sprawą Monaco Historic Grand Prix 2022. Niestety Leclerc na jednym z zakrętów stracił panowanie nad autem i uderzył tyłem w barierę. Uszkodzenia wydają się kosmetyczne – zniszczone wielkie skrzydło, ponieważ samochód cały czas był zdolny do jazdy, co widać na poniższym nagraniu.

ZOBACZ TAKŻE:  Zagrożone Grand Prix F1 w sezonie 2021
Kontynuuj czytanie

FORMUŁA 1

Zapowiedź GP Rosji. Podium z końca stawki?

Opublikowano

w dniu

F1 wraca po tygodniu przerwy, a emocje, zamiast opaść, ciągle narastają. Wydarzenia podczas wyścigu na Monzie nadal odbijają się głośnym echem, a ich konsekwencje zobaczymy jeszcze podczas nadchodzącego wyścigu. Jakimś cudem w tym roku nie mogę się doczekać GP Rosji. Tak, Rosji.

Czy Sochi jest najgorszym torem w obecnym kalendarzu? Tak. Yas Marina ma  przynajmniej dwa ciekawe zakręty, Sochi – absolutnie 0. Nudny, powtarzalny tor, bez żadnego rytmu, ani czegokolwiek, co może zainteresować. Wszelkie okazje do wyprzedzania są zabijane jeszcze zanim zacznie się strefa DRS, a każdy kolejny zakręt jest niczym więcej niż kopią poprzedniego. O tym, jak bardzo nie lubię wyścigu w Rosji, mogę się rozwodzić jeszcze długo.

Niepokonani od ponad 100 lat

Jedna z najbardziej osobliwych statystyk w świecie wyścigów mówi nam o tym, że mercedes nie przegrał wyścigu w Rosji od ponad 100 lat. I w tym roku nie zapowiada się na przerwanie tej serii. Największe zagrożenie – Max Verstappen – startuje z szarego końca stawki po dołożeniu kar za nowy silnik do kar otrzymanych na Monzy. Możemy już nie komentować tej kolizji? W nagrodę za to dostajemy prawdziwą wojnę, która na dobre już zagościła również na froncie psychologicznym.  

Łabędzi śpiew

Dla Valtteriego Bottasa to może być ostatnie GP, na które będzie miał wyraźny wpływ. Odniósł tu swoje pierwsze zwycięstwo w F1 i w kolejnych latach notował świetne wyniki. Z nieubłaganie zbliżającym się końcem sezonu, a tym samym jego kariery w Mercedesie, może nie mieć kolejnej tak dużej szansy, żeby stanąć na najwyższym stopniu podium. Z drugiej strony, z Verstappenem z tyłu, nietrudno wyobrazić sobie zastosowania Team Orders i podarowania zwycięstwa Hamiltonowi.

Ostatnie miejsce

Stawka na nową erę F1 w 2022 jest już prawie ustalona. Po potwierdzeniu składów Williamsa oraz Haasa zostało jedno wolne miejsce – Alfa Romeo. Smutnym jest fakt, że mimo naprawdę spektakularnych rezultatów Giovinazzi może skończyć na przedwczesnej emeryturze. Wśród kandydatów pojawiają się takie nazwiska jak Zhou, De Vries, Piastri czy… Kubica. Prawdopodobnie szansę otrzyma jakiś junior z F2, ale miło pomarzyć o kolejnym powrocie Błyskawicy.

ZOBACZ TAKŻE:  Zapowiedź GP Węgier. Czas na urlop

Gdzie oglądać?

Kwalifikacje odbędą się w sobotę o godzinie 14:00, w niedzielę o tej samej porze rozpoczyna się Grand Prix. Pierwsze zmiany w rozkładzie weekendu ze względu na pogodę już się pojawiły, więc możliwe są kolejne. Oby tylko nie powtórzyło się Spa. Oglądać możecie z polskim komentarzem na Eleven Sports, jeżeli jednak wolicie angielski to SkyF1 oraz F1TV.

Kontynuuj czytanie

FORMUŁA 1

F1 wraca po wakacjach! Zapowiedź GP Belgii

Opublikowano

w dniu

Nie mogę sobie przypomnieć, kiedy ostatnim razem tak bardzo nie mogłem się doczekać zakończenia przerwy letniej w F1. Ktokolwiek zdążył jeszcze otrząsnąć się po tym co wydarzyło się na Węgrzech? Do tego dochodzą nam coraz bardziej zaostrzone spekulacje na temat składów na przyszły rok, a to wszystko dzieje się na prawdopodobnie najlepszym torze świata – Spa.

Spa-Francorchamps jest najdłuższym torem w kalendarzu, ale to właśnie czyni go najbardziej kompletnym. Ikoniczne zakręty, zmiany elewacji oraz niejedna sposobność do wyprzedzania – możemy być pewni, że wyścig nie zakończy się na pierwszym zakręcie… o ile wszyscy będą pamiętali, żeby zahamować.

Merc vs Red bull po raz 12

Niemcy się odbili, wszyscy wiedzieli, że będą walczyć, ale odbili się jedynie dlatego, że Czerwone Byki miały tragiczne dwa weekendy. Na Węgrzech to był wypadek, każdemu czasem brakuje talentu, szczególnie w trudnych warunkach, w Anglii efekt zaciętej walki. I dokładnie takiej samej walki możemy spodziewać się w Belgii, szczególnie, że austriacka ekipa zapowiada poprawki do swojego pakietu aero.

Midfield

Zazwyczaj w tych zapowiedziach zwracam uwagę na kierowców, którzy są w formie. Prawda jest taka, że Spa było szczęśliwe dla wielu – Gasly, Leclerc, Ricciardo czy Ocon odnotowali niesamowite występy, a szczególnie w tej fazie sezonu każdy wynik się liczy. Dla wielu będzie kluczowym zobaczyć, czy Lando wróci do zdobywania dużych punktów po przerwaniu jego serii na Węgrzech.

Należy się też spodziewać zaciętej walki zespołów na „A”, szczególnie, że Alpine rozpoczyna weekend jako zwycięzcy, Aston szuka sprawiedliwości za podium Seba, a Alpha Tauri… Alpha Tauri ma Pierra, który według mnie jest najlepszym kierowcą sezonu obok Norrisa.

Muzyczne krzesła

Ostatnim ogłoszonym kontraktem na 2022 rok jest pozostanie Fernando w Alpine. Można było spodziewać się, że francuska ekipa nie postanowi nagle promować swoich juniorów do F1, ale wyklucza to transfer Gaslego. Otwarte pozostają za to dwa miejsca w Alfie Romeo, które teoretycznie nie są już związane z akademią Ferrari, jednak zespół zapowiedział kontynuowanie współpracy.

ZOBACZ TAKŻE:  Zagrożone Grand Prix F1 w sezonie 2021

Coraz głośniej mówi się również o Williamsie, który znalazł się w na tyle komfortowej sytuacji, że nie musi polegać na pieniądzach kierowców. Latifi, szczególnie w tym roku, prezentuje się naprawdę nieźle, ale to może być za mało, jeżeli w padoku wymienia się takie nazwiska jak Hulkenberg czy Bottas.

Gdzie oglądać?

Kwalifikacje odbędą się w sobotę o godzinie 15:00, w niedzielę o tej samej porze rozpoczyna się Grand Prix. Oglądać możecie z polskim komentarzem na Eleven Sports, jeżeli jednak wolicie angielski to SkyF1 oraz F1TV.

Kontynuuj czytanie

Popularne

© 2022 Napedzeni.pl - portal motoryzacyjny